A Digitális Témahét 2021 webináriumsorozata

2021. február 12.

Az idei évben is szervezünk tapasztalatmegosztó beszélgetéseket projektpedagógiáról, jó gyakorlatokról, módszerekről a digitális munkarend alatt, előadásokat oktatási weboldalakról és digitális platformok használatáról, valamint eszközhasználatot támogató képzésjellegű webináriumokon is részt vehetnek a digitális pedagógia iránt érdeklődő pedagógusok. 

A webináriumok felvételei megtalálhatóak a Digitális Témahét elnevezésű YouTube csatornánkon és Tudásbázisunkban.

Aktuális webináriumok:

Tanuljuk együtt! Nearpod

Időpont: 2021. április 14. szerda 19.00 óra 

Előadó: Skultéty Zoltánné (Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon, Miskolc) 

Hogyan vonjuk be a diákokat az egész óra menetébe, azaz az interaktív prezentációkészítő oldal bemutatása, videókészítés feladatokkal, ismeretek átadása és visszajelzés.

Regisztráció.

Megvalósult webináriumok:

A PIM új online tárlatai és pályázati lehetősége

Előadók: Kádár Anna, Kodolányi Judit, Sóki Diána, Czékmány Anna (Petőfi Irodalmi Múzeum)

A webináriumon a PIM két új online tárlata mutatkozik be (Kosztolányi Dezső, Jókai Mór) és a hozzájuk kapcsolódó letölthető játékok, online kalandokat is megismerhetjük. Továbbá röviden szó esik egy közös, virtuális tárlat-építés lehetőségéről, egy új pályázati lehetőségről és arról, hogyan vállalhat egy múzeum felelősséget abban, hogy a társadalom minél szélesebb rétege hozzáférjen tartalmaihoz.

Online tanulás és projektpedagógia - Tudásmegosztó webinárium-sorozat 1. rész

Előadók: Biróné Szabó Brigitta (Erőss Lajos Református Általános Iskola, intézményvezető), Izsák Dávid Pál (Zimándy Ignác Általános Iskola, pedagógus) 

A webináriumon a Digitális Témahét 2020. díjazott intézményi projektjeit ismerhetjük meg, olyan projekteket, amelyek az online tanulás kihívásaira is izgalmas és hatékony megoldásokat nyújtottak. A projektbemutatókat követő beszélgetésnek témája már a márciusi karantén és szeptemberi iskolakezdés összefüggésein túl a jelen helyzetben is aktuális online tanulással kapcsolatos digitális pedagógiai módszerek.

Online tanulás és projektpedagógia - Tudásmegosztó webinárium-sorozat 2. rész

Előadók: Hipik Angéla (Szlovák Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, pedagógus), Somorjai Karola és Tráserné Horváth Annamária (Karolina Óvoda, Ált. Iskola, Gimnázium, AMI és Kollégium pedagógusai)

A folytatásban a 2020-as témahét pedagógusok egyéni projektjeinek kategóriájában díjazott kollégák ismertetik pályázataikat. Mindkét projekt központi motívuma az együttműködés, az egyik projekt esetében, nem megszokottnak is mondható, kollégiumi környezetben. Arra, hogy a közösség szerepe, értéke milyen jelentős, főleg egy járványhelyzetben, és milyen módon támogathatják az együttműködést és az alkotó folyamatokat a digitális eszközök, mindkét projekt mintaértékű lehet. 

Kézai Simon Program fotóemlékeink digitális megőrzéséért

Előadók: Krasznai János (fotóművész), Buza Ádám (Digitális Jólét Nkft. DJKK, szakmai munkatárs)

Magyarország leghíresebb krónikása, a 13. századi Kézai Simon történelmi munkássága jegyében működő Kézai Simon Program fő célja, megőrizni a családi fotókon rögzített, pótolhatatlan emlékeket és a hozzájuk tartozó családi történeteket. Mindezt beépítve nemzeti kultúránk örökségébe és kollektív emlékezetünkbe, segítve a nemzettörténeti elemzéseket és kutatásokat. A digitális fotóarchívum adatbázisa a tananyaghoz illeszkedően kreatív és motiváló felület biztosít a digitális oktatáshoz.

Internetbiztonság Sangoval – Digitális gyermekvédelmi munkafüzetek a 12 éven aluliak számára

Előadó: Baracsi Katalin (Digitális Jólét Nkft. DGYS, oktató)

A Nemzetközi Távközlési Egyesület (ITU) 2020-ban, több, mint tíz év után megújíitotta Online Gyermekvédelmi Útmutatóit. A csomagban két korosztály, az 5-9, és a 9-12 éves számára is található egy-egy szülővel, pedagógussal együtt feldolgozható internetbiztonsági munkafüzet. Az anyagok a http://digitalisgyermekvedelem.hu/itu-cop oldalról tölthetők le.

Hetedhét online projektötlet a Digitális Témahétre

Előadó: Főző Attila László (Digitális Jólét Nkft, DPMK)

Projektötletből soha nem elég! Az előadás során olyan új projektötleteket mutatunk be, amelyeket általános- és középiskolák, esetleg szakképző iskolák tanulóival érdemes kipróbálni a Digitális Témahéten. A webináriumon tanácsot adunk a projektszervezéshez és ahhoz is, hogy melyik tevékenységhez milyen digitális eszközt érdemes használni. A projektötletek mellett szó esik a legsikeresebb és a legújabb anyagokról a Digitális Témahét honlap Tudásbázisából.

BlocksCad - a tervezés és programozás határterületén

Előadó: Tisza Géza (Edu&Fun Digitális Élményközpont, szakmai vezető)

Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése ma kiemelt oktatási feladat, a kódolás cool, mindenki programozik. A 3D nyomtatás pedig napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő technológiája – naponta hallunk arról, milyen új területeken alkalmazható előnyösen. A BlocksCad alkalmazás a két területet házasítja: itt programkóddal tervezünk 3D-ben. Az előadás során foglalkozunk azzal, hol van ennek szerepe, és megtesszük a kezdő lépéseket.

Egyszerűen és nagyszerűen - Differenciálás, egyéni haladás Linoit üzenőfal felhasználásával alsó tagozaton

Előadó: Dérné Veresegyházy Erika (tanító, tananyagfejlesztő, Szalkszentmártoni Petőfi Sándor Általános Iskola)

Hogyan tervezzünk és használjuk az üzenőfalat, akár első osztálytól kezdve úgy, hogy az áttekintő, a gyerekek által is könnyen kezelhetővé váljon? Milyen lehetőségek rejlenek benne az egyéni haladás biztosításához, a differenciált munkához? Hogyan tervezhetünk projektet a segítségével?

Kulcs a világ megismeréséhez - multidiszciplináris projektek

Előadó: Klacsákné Tóth Ágota (Budapest XX. Kerületi Nagy László Általános Iskola és Gimnázium, tanár)

A webinárium nézői ötleteket kaphatnak arra, hogyan lehet több különböző szakos tanár által tartott egész napos projektet szervezni általános, illetve középiskolás osztályoknak. A természettudományos vizsgálódáson alapuló tevékenységek humán tudományterületeket is érintenek, így egyfajta hidat képeznek mind a tantárgyakat tanulók, mind azokat tanítók számára. A résztvevők azt is megismerhetik, hogyan adaptálhatnak kész hacking STEM tevékenységeket.

A DPMK horizontális tudásmegosztó felületének jó gyakorlatai és működése

Előadók: Szalay Sándor (DJNKft. DPMK, szakmai minőségbiztosítási tanácsadó), Szabados Tímea (DJNKft.,DJP, digitáliskompetencia-fejlesztő)

A Digitális Pedagógiai Módszertani Központ (DPMK) Tudásbázisa a digitális pedagógiai folyamatok módszertani támogatása érdekében jött létre. A több száz digitális tartalmat (pl.: projekttervek, oktatóvideók, eszközbemutatások, linkgyűjtemények) kínáló gyűjtemény folyamatosan frissül, így érdemes időről időre felkeresni az oldalt. Az előadás elsősorban a digitális kompetencia fejlesztését fókuszba helyező, innovatív pedagógusok által fejlesztett pedagógiai tervek bemutatására koncentrál, de szóba kerülnek azok az összeállítások is, amelyek a folyamatos fejlesztés eredményeként csupán egy-egy ötlet felvillantását célozzák meg.

Mesterséges intelligencia, robotok és a pedagógus professzió

Előadó: Szilágyi Ádám (Digitális Jólét NKft., adatelemzési szakértő)

A mesterséges intelligencia a szórakozás, közlekedés, egészségügy, vagy munkaerőpiac világán túl, az osztálytermekben is megjelent. Az előadás résztvevői az alapvető fogalmak, működési elvek és egyszerűbb alkalmazási példák megértésén keresztül ismerkedhetnek meg a mesterséges intelligencia várható, oktatást érintő hatásaival. 

Kamaszok az online tanulás idején

Előadók: Pápai Júlia (BGSZC II. Rákóczi Ferenc Közgazdasági Technikum, tanár), Borbély Dóra (Televele Egyesület, pszichológus)

Az online tanulás a középiskolai korosztály számára nem csak a tanulás, de a kortárs kapcsolatok szempontjából is egy új, kihívásokkal teli helyzetet teremtett. A serdülők kortárs kapcsolataik mellett az iskolai életük jelentős részét az online térben töltik, töltötték el. Milyen változásokat, konfliktusokat rejt magában ez az új helyzet és milyen lehetséges megoldásokkal élhetünk, mint a korosztállyal foglalkozó pedagógusok. Erről és sok, a kamaszokat érintő online tanulási tényezőről beszélgetünk a webináriumon.

Online oktatás és digitális pedagógia

Előadók: Főző Attila László és Jánossy Zsolt (Digitális Jólét NKft.)

Mire tanított meg bennünket a tavaly tavaszi digitális munkarend? Hogyan tehetjük hatékonnyá a tanítás-tanulás folyamatát az online tanítás keretei között? Várjuk mindazokat kollégákat, akik gyakorlatias módszertani tanácsokat és ötleteket szeretnének kapni.

"A szelfiktől a netes csalásokig" -  internetbiztonságról gyerekeknek a Keress Rá! animációs sorozattal az iskolában

Előadó: Bereczki Enikő (ifjúsági és generációs szakértő)

A "Keress rá!" BAFTA-jelölt sorozat epizódjaiból könnyedén megtaníthatjuk a diákoknak hogyan mozoghatnak okosan, felelősségteljesen és nem utolsó sorban biztonságosan az online térben. A webináriumon a sorozat tematikus bemutatásán kívül betekintést nyújtunk a filmek és az ahhoz kapcsolódó óravázlatok tanórákon és tanórákon kívüli felhasználási lehetőségeibe, tantárgyi kapcsolódási pontjaiba, a Da Vinci Kids alkalmazás órai használatába. 

A digitális munkarend (mellék)hatásai az értékelésre

Előadó: Tar József (Tatai Református Gimnázium, tanár, digitális fejlesztő)

Motiválhatjuk-e diákjainkat az értékeléssel? Bevonhatjuk-e tanítványainkat az értékelésbe? Fejleszthető-e a tanulói önértékelés? A webinárium ezekre a kérdésekre kíván válaszokat felvillantani.

Szabadulószoba készítése Genially-vel

Előadó: Novák Károly (Ceglédberceli Eötvös József Nyelvoktató Nemzetiségi
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, tanító)

A webináriumon megismerhetik a résztvevők a Genially felületén létrehozható szabadulószobákat, áttekintést nyújtva a sablonok használatától az önállóan létrehozható játékokig.

Online oktatás tapasztalatok - a Teams legújabb eszközei

Előadó: Novák Károly (Ceglédberceli Eötvös József Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, tanító)

A webináriumon bemutatjuk a Microsoft Teams legújabb funkcióit, eszközeit és azok alkalmazását az online oktatásban.

Online oktatás tapasztalatok - a Google Tanterem leghasznosabb eszközei

Előadó: Fleischer Sára (digitális oktatási szakértő, szociálpedagógus)

A Google szervezeti megoldása a távoktatásban nem igényel mélyreható informatikai ismereteket, bátran belevághatnak azok is, akik ódzkodnak a kütyüktől. Ebben a webináriumban az előadó bemutatja azokat a trükköket és felületeket, amelyeket használ a tanítás során. Elhangzanak a legalapvetőbbek: hogyan indítsunk élő órát (Meetet) vagy hogy néz ki egy osztály, de megmutatjuk a feladatkiadás és értékelés felületét is, ahogy olyan újdonságokat is, mint a szavazás, vagy az eldugottabb funkciókat, mint az eredmények letöltése.

Egészségmegőrzés online tanulás idején

Előadó: Juhász Sarolta (általános iskolai tanár, jógaoktató)

A járványhelyzet miatt elrendelt karantén, majd a vírus megfékezése miatt újra és újra aktuálissá váló, hosszabb-rövidebb időre elrendelt online tanulás testileg és szellemileg is komoly kihívást jelent a tanulás minden résztvevője, érintettje számára. Mit tehetünk meg önmagunkért és tanulóinkért annak érdekében, hogy a folyamatos online jelenlétünk mellett egészségünket is igyekezzünk megőrizni? A webináriumon korosztályi sajátosságokra figyelemmel igyekszünk az online tanulás során is alkalmazható jó gyakorlatokat bemutatni pedagógusok és diákok számára.

A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár adatbázisai, és a digitális írástudás fejlesztését támogató programjai 

Előadók: Sándor Tibor (Budapest Gyűjtemény, osztályvezető), Farkas Ferenc (Olvasószolgálati Osztály, osztályvezető), Dienes Éva (Sárkányos Gyerekkönyvtár, csoportvezető), Kerékgyártó Ágnes (Szociológiai Gyűjtemény, osztályvezető), Csopaki Orsolya (Központi Könyvtár, tájékoztató könyvtáros) 

Milyen adatbázisokat épít a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár? Hogyan használhatóak ezek a közoktatásban? Milyen programokkal segíti a könyvtár a digitális írástudás fejlesztését a hagyományos könyvtári szolgáltatásokon kívül és milyen lehetőségeket kínál a pedagógusok számára? Ezekre a kérdésekre kaphatnak választ a Központi Könyvtár, Sárkányos Gyerekkönyvtár, a Budapest Gyűjtemény és a Szociológiai Gyűjtemény szakembereitől.

Tanuljuk együtt! Videószerkesztés OpenShot segítségével

Előadó: Főző Attila László (Digitális Jólét Nkft.)

Folytatjuk a "Tanuljuk együtt!" webinárium-sorozatot. Olyan kollégáknak ajánljuk ezt a gyakorlati előadást, akik az alapoktól szeretnék megtanulni az OpenShot videószerkesztő program használatát úgy, hogy az ismertetés lassabb tempóban zajlik és az előadás során mindenki ki is próbálja a funkciókat a saját számítógépén. A webináriumon megtanuljuk azt, hogyan lehet egyszerűen videókat vágni, összeilleszteni és egyszerű feliratokkal ellátni, majd Youtube-ra is feltölthető formában menteni. 

Hogyan pályázzunk a Digitális Témahéten?

Előadók: Főző Attila László, Jánossy Zsolt (DJNKft., DPMK)

A webináriumon a Digitális Témahét 2021 pályázati útjának lépéseit ismerhetjük meg részletesen, a projektterv dokumentációjától a benyújtásig.

Tanuljuk együtt! Kvízkészítés Quizizz segítségével

Előadó: Főző Attila László (Digitális Jólét Nkft.) 

Folytatjuk a "Tanuljuk együtt!" webinárium-sorozatot. Olyan kollégáknak ajánljuk ezt a gyakorlati előadást, akik az alapoktól szeretnék megtanulni a Quizizz kvízszerkesztő alkalmazás használatát úgy, hogy az ismertetés lassabb tempóban zajlik és az előadás során mindenki ki is próbálja a funkciókat a saját számítógépén. 
A webináriumon megtanuljuk azt, hogyan lehet egyszerűen kvíz készíteni, lejátszani, rendszerezni és a kvízeket formatív értékelésre használni a digitális oktatásban.