Vízprojekt természetismeret órán (Digitális Módszertár)

Tusorné Fekete Éva

5. - 8. évfolyam

Módszertan

Összefoglaló

Projektemben a 6. osztályos "Víz, vízpart" €tananyagot dolgoztam fel a gyerekkel. A projektet 5 hétre terveztem, heti 2 tanórát, a terepgyakorlatot és az otthoni munkát is beleszámítva. A gyerekek csoportban dolgoztak, a csoportok kialakítása úgy történt, hogy az adott témához (tananyaghoz) lehetett feliratkozni, így a közös érdeklődésű gyerekek kerültek egy csoportba. Mivel terepre mentünk, össze kellett nekik állítani a saját tananyagtartalmukhoz kapcsolódóan egy-egy rövid feladatlapot, melyet összesítettem, és azzal dolgozhattak a tóparton.

A következőkben minden csoport felkészült a témájából a tanórákra – különböző IKT-eszközök segítségével tananyagokat, teszteket, feladatokat készítettek – és megtanították társaiknak ezzel a természetismeret tananyagot. A projekt folyamán egy wikioldalt készítettünk, ahová feltették az elkészült munkákat is. Ez azért volt fontos, mert így folyamatosan megnézhették és véleményezhették egymás munkáját is ("posztolás"). A wikioldal a projekttermékek bemutatására is alkalmas, az iskola honlapjáról bárki megtekintheti. Az elvégzett munkákat folyamatosan pontokkal "jutalmaztam", így a csoportok a projekt végére az elvégzett munkának megfelelő pontmennyiséget gyűjthettek össze.

A projekt záró óráján a begyűjtött pontokat a csoporton belül elosztották, annak tükrében, hogy ki mennyit tett a közös feladatba. Az így személyekre lebontott pontokat mindenki saját belátása szerint használhatta fel: be lehetett váltani témazáró dolgozatba való beszámításra, ötösökre, vagy tovább lehet vinni a következő projektre.

Fejlesztési cél

A projekt célja megismerni és bemutatni a tavak illetve vízpartok környezeti tényezőit, növény- és állatvilágát, környezetvédelmi problémáit a tananyaghoz kapcsolódva.

Fontosnak tartottam azt is, hogy figyeljék, értékeljék egymás munkáját is – ezt a weboldalakon meg is tehették.

A projekt során új eszközökkel ismerkedtek meg, megértették azt, hogy a közös munka egyéni felelősségvállalással jár, hiszen csak úgy tud jól teljesíteni a csoport, ha mindenki a képességeinek megfelelően vesz részt a választott feladat közös megoldásában- ez utóbbira kiemelt figyelmet fordítottam.

A projektben az IKT használatának az a legnagyobb szerepe, hogy összekapcsolja az iskolai munkát az otthonival: a gyerekek folytathatják a megkezdett munkát otthon, illetve egyszerűen bemutathatták az otthoni tevékenységet társaiknak.

Nagyon fontos az is, hogy mindezt együttesen végezhetik, hiszen ezek az eszközök (prezi, wikioldal készítés) támogatja a kollaboratív tevékenységeket.

Eszközigény

 

A módszertani ötlet teljes egészében – a megvalósítás részletes lépéseivel, és a megvalósítást segítő letölthető csatolmányokkal együtt – itt tekinthető meg a Digitális Módszertárban.